تلفن        02144223670

ایمیل        info@drkits.net

دکتر کیتز مجری تخخصصی کیت خود ارزیابی ایدز

دکتر کیتز مجری تخصصی کیت خود ارزیابی ایدز​​​​​​​

تشخیص ایدز بدون آزمایش

تشخیص ایدز بدون آزمایش

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) یک بیماری است که در سیستم ایمنی رخ می­دهد و توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اولین بار ایدز را در سال 1981 به رسمیت شناخت. ایدز به عنوان یک اپیدمی بسیار گسترده شناخته شده است.

تشخیص ایدز بدون آزمایش به کمک بررسی علائم بوده که به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست چراکه بیماری­های دیگر هم می­توانند چنین علائمی را داشته باشند و تنها آزمایش دادن روش درست و اصولی برای تشخیص است.

علائم و نشانه های ایدز برای تشخیص بدون آزمایش

عفونت HIV شامل سه مرحله است:

1. عفونت حاد

2. دوره نهفتگی

3. ایدز

عفونت حاد

علائم و نشانه­های عفونت حاد مرحله اولیه HIV عفونت حاد HIV یا سندرم حاد "رتروویروس" نامیده می­شود. تشخیص ایدز بدون آزمایش روشی است که از علائم بیمار به تشخیص می­رسیم و تشخیص از طریق آزمایش خون انجام نمی­شود. اکثر افراد 2 تا 6 هفته پس از مواجهه با این بیماری به بیماری هایی مانند آنفولانزا یا مونونوکلئوز مبتلا می­شوند و برخی از آنها هیچ علامتی ندارند. علائم معمولاً شامل تب، لنفادنوپاتی، فارنژیت، خارش پوست، سردرد یا زخم در دهان و اندام تناسلی است. خارش پوست در برخی افراد نیز دیده می­شود و برخی دیگر دچار عفونت­های فرصت طلب می­شوند.

علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال ممکن است در دستگاه گوارش رخ دهد. علائم عصبی نوروپاتی محیطی یا سندرم گیلن باره نیز ممکن است رخ دهد. طول مدت این علائم معمولاً حدود یک یا دو هفته است.

دوره نهفتگی

برای تشخیص ایدز بدون آزمایش باید بدانید که در دوره کمون پس از اینکه علائم اولیه HIV گذر کرد، شروع می­شود. این دوره حدود سه تا بیست ساعت به طول می­انجامد و به طور متوسط ​​هشت سال طول می­کشد. هنگامی که بیماری شروع می­شود، علائمی ندارد یا علائم کمی دارد، اما با نزدیک شدن به پایان دوره، بیشتر افراد تب، کاهش وزن، مشکلات گوارشی و دردهای عضلانی را تجربه می­کنند که از دیگر علائم آن هستند. اکثر افراد مبتلا به HIV قابل شناسایی هستند و در صورت عدم درمان می­توانند به ایدز مبتلا شوند.

HIV به سه طریق به انسان منتقل می­شود: تماس جنسی، قرار گرفتن در معرض خون یا بافت آلوده از مادر به کودک در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی. اچ­آی­وی از طریق مدفوع، ترشحات بینی، بزاق، خلط، عرق، اشک، ادرار یا استفراغ منتقل نمی­شود، اما در صورت آلوده شدن به خون قابل انتقال است.

تماس جنسی

یکی از راه­های انتقال اچ­آی­وی از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده است. انتقال ویروس اچ­آی­وی از طریق تماس جنسی یکی از شایع­ترین علل است و بیشتر موارد از طریق تماس با جنس مخالف اتفاق می­افتد، اما در کشورهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، از سال 2009، مردان همجنس گرا بیشترین تعداد عفونت­های مقاربتی را داشته­اند. انتقال HIV از طریق تماس جنسی در کشورهای کم درآمد حدود چهار تا ده برابر بیشتر از کشورهای پردرآمد است. در کشورهای کم درآمد، میزان انتقال HIV از زن به مرد حدود 0.38 درصد و از مرد به زن 0.30 درصد است، اما کشورهای پردرآمد هر بار که رابطه جنسی دارند، ویروس را از زنان به مردان 0.04 درصد و از مردان به زنان 0.08 درصد منتقل می­کنند.

بیشتر انتقال در این روش از طریق مقعد انجام می­شود. احتمال انتقال ویروس اچ­آی­وی از طریق تماس دهانی بسیار کم و نزدیک به صفر بوده اما اینطور نیست که عفونت دهانی با این ویروس وجود نداشته باشد زیرا موارد متعددی در این زمینه وجود دارد.

بیماری­های مقاربتی مانند زخم­های تناسلی خطر عفونت را افزایش می­دهند. زگیل تناسلی خطر انتقال ویروس ایدز را تا پنج برابر افزایش می­دهد. سایر بیماری­های مقاربتی عبارتند از سوزاک، کلامیدیا، تریکوموناس و واژینوز باکتریایی. خطر انتقال ویروس ایدز در این بیماری­ها نسبت به زخم­های تناسلی کمتر است. یکی دیگر از عواملی که نقش مهمی در انتقال از طریق تماس جنسی دارد، بار ویروسی است که به دلیل بار ویروسی بالا در دو یا سه ماه اول آلودگی، انتقال را 12 برابر می­کند. در مراحل پایانی عفونت، انتقال حدود هشت برابر افزایش می­یابد.

رابطه جنسی خشونت آمیز و تجاوز جنسی احتمال انتقال را افزایش می­دهد. از آنجایی که در این مورد از کاندوم استفاده نمی­شود، خطر آسیب فیزیکی به واژن یا مقعد وجود دارد و در نتیجه خطر انتقال عفونت­های مقاربتی افزایش می­یابد.

خون و فرآورده­های خونی

خون و فرآورده­های خونی دومین عامل شایع انتقال HIV هستند. سرنگ‌های معمولی در داروهای تزریقی، زخم‌های طب سوزنی، تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده یا تزریق با استفاده از تجهیزات پزشکی غیراستریل، ابزارهای مسری برای انتقال خون هستند.

اگر شک دارید که آلوده شده باشید و دارای علائم هم هستید، تشخیص ایدز بدون آزمایش روش نادرستی برای شما و این شرایط است؛ حتما تست بدهید تا از بیمار بودن یا نبودن خود مطلع شوید و اشخاص دیگر را به این ویروس آلوده نکنید!

مادر به فرزند

راه سوم انتقال HIV از مادر به کودک. این انتقال در دوران بارداری، زایمان و از طریق شیر مادر اتفاق میافتد. در صورت عدم درمان، خطر انتقال ویروس قبل یا حین تولد حدود 20 درصد و در دوران شیردهی 35 درصد است.

پیشگیری لازم با مصرف داروهای ضد ویروسی توسط مادر در دوران بارداری و زایمان، سزارین در زمان مناسب (نه اورژانسی)، عدم شیردهی و تجویز داروهای ضد ویروسی برای نوزاد انجام می­شود، اما این امکانات در کشورهای پیشرفته اصلا وجود ندارد.

بررسی خستگی شدید بدون دلیل راهی برای تشخیص ایدز بدون آزمایش

خستگی غیر قابل توضیح (نه به علت خواب آلودگی) می­تواند از علائم ایدز باشد. همه افراد مبتلا به ایدز علائم خستگی را دارند. گاهی اوقات افراد بیمار حتی بعد از خواب هم خسته و در طول روز کاملاً بی انرژی هستند. اگر بیش از یک ماه این علامت را داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید و در مورد آن با او صحبت کنید.

تشخیص ایدز با علائم تعریق شبانه و تب

در مراحل اولیه ایدز، فرد اغلب عرق می­کند. البته تعریق می­تواند نشانه بسیاری از بیماری­ها باشد، اما نباید از تعریق غیرطبیعی گذر کرد. بر اساس مطالعات، گلودرد، سردرد، درد عضلانی و سرماخوردگی نیز از علائم ایدز هستند.

تشخیص ایدز با علائم تورم غدد در گردن، کشاله ران و زیر بغل

تورم گردن، کشاله ران و زیر بغل در همه افراد مبتلا به ایدز دیده نمی­شود، اما در بسیاری از آنها وجود دارد. در بیماری ایدز، تورم زیر گردن اغلب بزرگتر از تورم­های دیگر است. مشاهده این علائم یکی از راه­های تشخیص ایدز بدون آزمایش به حساب می­آید.

علائم تهوع، استفراغ و اسهال، از جمله علائم ایدز

همانطور که می­دانید این علائم فقط برای ایدز نیستند، اما می­توانند یکی از شایع­ترین علائم ایدز باشند. مشاهده این علائم دلیل قطعی بر مبتلا بودن به این بیماری و ویروس HIV نیست.

تشخیص ایدز بدون آزمایش با علائم تبخال در دهان

طبق مطالعات، تبخال در دهان می­تواند نشانه ایدز باشد. تبخال روی لب­ها ایجاد می­شود و گاهی اوقات دردناک است.

بررسی علائم پیشرفته ایدز برای تشخیص ایدز بدون آزمایش

سرفه خشک، لکه­های رنگدانه روی پوست، ذات الریه، عفونت­های خمیر مانند به ویژه در دهان، ناخن­های زرد یا قهوه­ای، کاهش وزن سریع بدون هیچ دلیل مشخصی، همه از علائم ایدز هستند اما مشاهده آن­ها دلیل قطعی بر داشتن بیماری ایدز نیست؛ مشاهده علائم و تشخیص ایدز بدون آزمایش راه دقیق و قابل اعتمادی به حساب نمی­آید و به ما نتیجه دقیقی نمی­دهند؛ بنابراین انجام آزمایش­ها برای تشخیص بیماری بهترین و مطمئن­ترین گزینه است.

 

منابع

https://www.ucsfhealth.org/conditions/aids/diagnosis

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hiv-aids/diagnosis-treatment/drc-20373531

https://www.nhs.uk/conditions/hiv-and-aids/diagnosis/

https://www.nidirect.gov.uk/articles/hiv-diagnosis

 

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده
۰

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید