تلفن        02144223670

ایمیل        info@drkits.net

دکتر کیتز مجری تخخصصی کیت خود ارزیابی ایدز

دکتر کیتز مجری تخصصی کیت خود ارزیابی ایدز​​​​​​​

درمان ایدز

HIV ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن انسان حمله می کند. هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد. برخلاف برخی دیگر از ویروس ها، مانند سرماخوردگی، HIV نمی تواند از بدن پاک شود. با این حال، درمان هایی برای جلوگیری از رشد بیماری وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع درمان ایدز و عوارض و موارد مورد نیاز در هنگام درمان می پردازیم.

درمان HIV چیست؟

درمان) HIV درمان ضد رتروویروسی یا( ART  شامل مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است. درمان HIV میزان HIV را در بدن شما کاهش می دهد و به شما کمک می کند سالم بمانید. هیچ درمان قطعی برای HIV وجود ندارد، اما می توانید با درمان HIV  آن را کنترل کنید و از پیشروی آن جلوگیری کنید. اکثر افراد می توانند ویروس را در عرض شش ماه تحت کنترل قرار دهند. توجه کنید که درمان HIV از انتقال سایر بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند.

چه زمانی باید درمان HIV را شروع کنم؟

درمان HIV را در اسرع وقت پس از تشخیص شروع کنید.

همه افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی باید درمان HIV را انجام دهند، صرف نظر از اینکه چه مدت مبتلا به HIV هستند یا چقدر سالم هستند. در مورد هر گونه شرایط پزشکی یا سایر داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

اگر درمان اچ آی وی را به تعویق بیندازم چه می شود؟

اگر درمان را به تعویق بیندازید، HIV همچنان به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می رساند. تأخیر در درمان شما را در معرض خطر بیشتری برای انتقال HIV به شریک زندگی خود، بیمار شدن و ابتلا به ایدز قرار می دهد. در صورت ابتلا به ایدز متاسفانه سیستم ایمنی شما آنقدر ضعیف شده است که توانایی مقابله با کوچک ترین بیماری ها را ندارد و ممکن است باعث فرد مبتلا شود.

آیا انواع مختلفی از درمان HIV وجود دارد؟

دو نوع درمان HIV وجود دارد: قرص و واکسن.

قرص ها برای افرادی که به تازگی درمان HIV را شروع کرده اند توصیه می شود. بسیاری از قرص ها و داروهای ترکیبی مورد تایید FDA وجود دارد. افرادی که بار ویروسی غیرقابل تشخیصی داشته اند (یا از طریق ویروس سرکوب شده اند) برای حداقل سه ماه ممکن است تزریق را در نظر بگیرند.

واکسن های درمانی HIV چیست؟

واکسن‌های درمانی HIV، تزریق‌های طولانی‌اثری هستند که برای درمان افراد مبتلا به HIV استفاده می‌شوند. واکسن‌ها توسط مراکز پزشکی و توسط افراد آموزش دیده انجام می شود و این افراد که مورد درمان واکسن قرار می گیرند نیاز به بازدیدهای معمول به مطب پزشک دارند. بسته به برنامه درمانی شما، واکسن های درمانی HIV یک بار در ماه یا هر ماه یکبار داده می شود.

آیا می توانم درمان HIV خود را از قرص به واکسن تغییر دهم؟

در مورد تغییر برنامه درمانی HIV باید با پزشک خود صحبت کنید. اگر بزرگسال مبتلا به اچ آی وی هستید، تزریق ممکن است برای شما مناسب باشد

افرادی که می توانند از واکسن درمانی استفاده کنند شامل شرایط ذیل هستند:

  1. دارای بار ویروسی غیرقابل تشخیص هستند
  2. سابقه شکست درمان ندارند
  3. هیچ حساسیت شناخته شده ای به داروهای داخل واکسن ندارند

اگر شما و پزشک تان تصمیم دارید که درمان HIV خود را از قرص به واکسن تغییر دهید، باید به طور منظم برای دریافت واکسن به پزشک مراجعه کنید. اگر قرار ملاقاتی را برای واکسن خود از دست داده اید یا امکان از دست رفتن دوره آن را در آینده می دهید، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

مزایای مصرف درمان اچ ‌آی‌ وی طبق تجویز چیست؟

درمان HIV میزان HIV را در خون کاهش می دهد (بار ویروسی): مصرف داروی اچ‌آی‌وی طبق تجویز به پایین نگه داشتن بار ویروسی شما کمک می‌کند.

  1. درمان HIV می تواند بار ویروسی را بسیار کم کند (سرکوب ویروس): سرکوب ویروسی به معنای داشتن کمتر از 200 نسخه HIV در هر میلی لیتر خون است.
  2. درمان اچ‌آی‌وی می‌تواند بار ویروسی را چنان کم کند که آزمایش نتواند آن را تشخیص دهد (بار ویروسی غیرقابل تشخیص)
  3. درمان HIV از انتقال آن به دیگران جلوگیری می کند.

اگر بار ویروسی شما پس از شروع درمان اچ آی وی کاهش یابد، به این معنی است که درمان موثر است. درمان اچ آی وی خود را همانطور که تجویز شده است ادامه دهید. اگر درمان اچ آی وی خود را نادیده بگیرید، حتی گاهی اوقات، به HIV فرصت تکثیر سریع را می دهید. این می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و ممکن است بیمار شوید. دریافت و حفظ یک بار ویروسی غیرقابل شناسایی (یا سرکوب ویروسی) بهترین راه برای سالم ماندن و محافظت از دیگران است.

اگر بار ویروسی غیرقابل شناسایی دارید، HIV را از طریق رابطه جنسی منتقل نمی کنید:

وجود یک بار ویروسی غیرقابل تشخیص احتمالاً خطر انتقال HIV را از طریق استفاده از سوزن‌ها، سرنگ‌ها یا سایر تجهیزات تزریقی مشترک کاهش می‌دهد. داشتن بار ویروسی غیرقابل تشخیص نیز از انتقال پری ناتال جلوگیری می کند. اگر فرد مبتلا به اچ آی وی داروهای HIV خود را طبق تجویز در دوران بارداری و زایمان مصرف کند و به مدت 4 تا 6 هفته پس از تولد به کودک خود درمان HIV بدهد، خطر انتقال می تواند 1٪ یا کمتر باشد. داشتن یک بار ویروسی غیرقابل تشخیص خطر انتقال HIV از طریق شیردهی را تا حد زیادی کاهش می دهد، اما این خطر را از بین نمی برد.

  • مصرف داروی اچ آی وی طبق تجویز به جلوگیری از مقاومت دارویی کمک می کند:

 

مقاومت دارویی زمانی ایجاد می‌شود که افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی قرص‌های خود را طبق دستور مصرف نکنند یا واکسن را از دست بدهند. ویروس می تواند تغییر کند (جهش یابد) و ممکن است گزینه های شما را برای درمان موفق HIV محدود کند. اگر مقاومت دارویی ایجاد شود، گزینه های شما را برای درمان موفق HIV محدود می شود. سویه های مقاوم به دارو HIV می توانند به دیگران منتقل شوند.

آیا درمان HIV عوارض جانبی دارد؟

درمان اچ آی وی می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. با این حال، همه افراد عوارض جانبی را تجربه نمی کنند.

شایع ترین عوارض جانبی شامل موارد زیر هستند:

  1. مبتلا به تب و راش
  2. تهوع و استفراغ
  3. اسهال
  4. مشکل در خوابیدن
  5. دهان خشک
  6. سردرد
  7. کهیر
  8. سرگیجه
  9. خستگی
  10. درد موقت در محل تزریق (برای تزریق)

اگر درمان HIV شما را بیمار می کند، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است داروهای بیشتری را برای کمک به مدیریت عوارض جانبی تجویز کند یا ممکن است برنامه درمانی HIV شما را تغییر دهد.

آیا می توانم در حین درمان HIV از داروهای ضد بارداری استفاده کنم؟

شما می توانید از هر روشی برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. با این حال، برخی از درمان های HIV ممکن است کنترل بارداری مبتنی بر هورمون را موثرتر کند. اما پیزی که بیاد توجه کنید این است که حتما قبل از هر گونه اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر درمان اچ ای وی موثر نباشد چکار باید کرد؟

پزشک  شما ممکن است نوع درمان HIV شما را تغییر دهد. تغییر درمان اچ ای وی غیرعادی نیست زیرا درمان یکسان HIV روی همه افراد تأثیر یکسان نمی گذارد.

داروهای HIV چگونه عمل می کنند؟

داروهای HIV در درجه اول با جلوگیری از تکثیر ویروس عمل می کنند. این ویروس با از بین بردن گلبول های سفید خون (سلول های CD4) به سیستم ایمنی بدن حمله می کنند. این سلول ها نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها و سلامت بدن دارند. ویروس ها پس از حمله به گلبول سفید از سلول برای تکثیر خود استفاده می کنند. این امر اجازه می دهد تا HIV در بدن تکثیر شود. با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن قدرت خود را از دست داده و توانایی مقابله با عفونت ها و بیماری ها را نخواهد داشت. داروهای ضد ویروسی از تکثیر ویروس جلوگیری می کنند. این امر به محافظت از سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از از بیماری کمک خواهد کرد. زمانی که افراد به طور موثر از درمان ضد ویروسی استفاده کنند، ویروس طی 3 تا 6 ماه به سطوح غیرقابل شناسایی می رسد. با توجه به پیشرفت های مدرن در درمان ضد ویروسی، عوارض مربوط به HIV مانند عفونت های فرصت طلب کمتر مشاهده می شوند. تعداد فزاینده ای از افراد هرگز به مرحله 3 عفونت یا ایدز مبتلا نمی شوند. درمان ضد ویروس مدرن این امکان را به افراد متبلا به HIV می دهد که طول عمری مشابه با افراد بدون عفونت داشته باشند.

منابع

https://www.cdc.gov/hiv/basics/livingwithhiv/treatment.html

https://www.biktarvyhcp.com/efficacy-resistance/treatment-naive?utm_id=iw_sa_8399343274_88535411889&utm_medium=cpc&utm_term=medicine+for+hiv&gclid=Cj0KCQjwkruVBhCHARIsACVIiOw3Qp3ZS_7wS6wirw4hI2GXA2dx9mryTbFArhwYde0duodk2aOVvr8aAhNqEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده
۰

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید